Column Bellevue

Middenstand

  Column

Het woordje middenstand verdwijnt terwijl het vroeger volop hoorde bij de middenklasse, bij winkeliers. Tegenwoordig praten we over centrummanagement. Na dertig jaar actief te zijn geweest gaat de Ondernemers Vereniging Cuijk (OVC) ten grave. Daarvóór heette het nog de Rooms Katholieke Middenstandsvereniging Cuijk en Katholiek Nederlands Ondernemers Verbond afdeling Cuijk (KNOV).

De OVC was voer voor heel wat discussies. Vele besturen hebben hun tanden er op stuk gebeten. Steeds waren er weer goede voornemens maar de saamhorigheid was vaak ver te zoeken. Vooral de grote jongens trokken zich weinig van leuke Cuijkse initiatieven aan en betaalden ook niet mee maar profiteerden wel mee. Trouwens er waren pracht activiteiten. In 1981 kwam winkelstraat de Molenstraat (jazeker) met het superidee van Cuijk Keigoed. Gezeten op een olifant reed burgemeester Van de Rakt door het opgeknapte Cuijkse hart. Het jaar daarop werd het succesvolle format uitgerold over heel het centrum. Tot vandaag de dag een hit. Vaak waren er spanningsvelden tussen algemeen belang en eigenbelang. Ook de vraag: is Cuijk een tafellaken of is Cuijk nog een servet? Een duik in de historie levert veel positieve dingen op. De Cuijkse zegels met de stier waren geliefd. Met een volle kaart kon je gratis naar het zwembad, bioscoop of in een attractie van de kermis. De Cuijkse winkelweek, maar ook verschillende acties rond Sint en Kerst. Maar om een of andere reden werd het succes niet doorgezet maar verdween het door onderling gekissebis. Gevolg: eensgezindheid was ver te zoeken en de middenstand vormde geen blok bij bijvoorbeeld het invoeren van betaald parkeren en verschillende centrumvisies die langs kwamen. Nostalgie blijft achter. Willenborg manufacturen, Pieper textiel, Sportshop Bongartz, poelier Aad van Dijk, Jan Geboers taxibedrijf en kinderwagens, van Heukelom rookartikelen, Thomassen bakkerij en suikerwerken. In 2001 lag er een lumineus idee op tafel rond onze historische held Jan van Cuijk. Deze heer van Cuijk (JVC) werd ingezet als promotie voor Cuijk en de regio. Bij de bakker kon men JVC-gebak kopen. Bij de drogist JVC-parfum. Bij de kapper een JVC coupe extra strong en bij de bloemist een JVC-roos kopen. Er was zelfs kinderbestek met zijn beeltenis er op want zo dacht men: dan wordt het er in ieder geval met de paplepel ingegoten.

Meer berichten