Compleet nieuwe leerervaring peuters

Na ruim twee jaar ontwikkelen, is het Springlab Peuterpakket ontstaan. Bewegend leren voor peuters. Speciaal ontwikkeld voor kinderen van 2 tot 4 jaar oud in samenwerking met wetenschappers, pedagogisch experts maar met vooral kinderen. XXS Kinderopvang Cuijk krijgt deze beweegvloer.

door Jos Janssen

Sanna Bogaerts, eigenaresse van XXS Kinderopvang Cuijk, is maar wat blij: "Ik was aan het googelen en zag dit langskomen. Had er wel eens van gehoord. Wij hebben in ons programma veel bewegen en gezondheid. Dit Springlab Peuterpakket is fantastisch. We zijn hiermee koploper in deze regio." Op een demomorgen kregen een aantal leidsters uitleg en een viertal peuters mocht met veel plezier de spellen uitproberen. Ant Schlooz, accountmanager van Springlab vertelde over de vele mogelijkheden: "Het peuterpakket bestaat uit zes beweeg- en leergames, een beweegvloer (interactieve beweegtechnologie en vloermat), training & installatie, en garantie & service. Het peuterpakket combineert bewegen, spelen, ontdekken, sociale interactie en leren in een nieuwe leerervaring voor peuters. Dit pakket voorziet in de vaardigheden van de toekomst, waaronder creatief denken, probleemoplossend vermogen en samenwerken. Aan het plafond hangt een monitor die aangestuurd wordt door een tablet. Op een vloerkleed worden de beweegspellen geprojecteerd. Er zijn verschillende niveaus."

Springlab lanceert het Peuterpakket in samenwerking met Uitgeverij Zwijsen. Uk & Puk van deze uitgever is een van de meest gebruikte methodieken in de kinderopvang. Bij Uk & Puk draait het niet om lesjes geven en leren, maar om vrolijk spelen en ontdekken. Door het spel op de juiste manier aan te moedigen, doen peuters nieuwe vaardigheden op en maken ze op natuurlijke wijze een brede ontwikkeling door. Uk & Puk sluit daarmee aan op de visie bewegend leren. Schlooz: "We hebben nu zes spellen ontwikkeld. Blobbers, speurneuzen, dolle dansjes, kliederen met knuffels, reuzentranen en samen soep maken." De peuters gingen aan de slag om gezamenlijk tomatensoep te maken. Eerst moesten ze door te stampen of met handen te vegen tomaten in de pan zien te krijgen. Vol overgave en met veel plezier werd er intensief gekookt. Daarna werden de tomaten in vele stukjes gesneden met hun handen en kwamen de wortels aan de beurt. Schlooz: "Passiviteit is tegenwoordig een groot probleem. Als we bewegen integreren in leren dan maken we kans dat iedereen meer gaat bewegen. Onderzoek heeft aangetoond dat 82 procent van de peuters te weinig beweegt. Er zijn veel onderzoeken geweest maar niet de oplossingen voor de uitkomsten. Dat bieden wij. We hebben ook de tovertafel gemaakt voor dementerende ouderen." De peuters leefden zich uit en ontdekten steeds nieuwe mogelijkheden. Terwijl ze in cirkels sprongen kwamen grote kleurrijke fantasiedieren tevoorschijn. Bogaerts: "Over een week of drie wordt hier Springlab geïnstalleerd. We kunnen niet wachten om aan de slag te gaan."

Meer berichten