Logo cuijksweekblad.nl


Op de Maasboulevard in Cuijk wordt volgens omwonenden vaak veel te hard gereden. Hun woongenot leidt er stevig onder. (foto: Tom Oosthout)
Op de Maasboulevard in Cuijk wordt volgens omwonenden vaak veel te hard gereden. Hun woongenot leidt er stevig onder. (foto: Tom Oosthout) (Foto: )

'Racebaan stoort ons woongenot'

Al sinds de oplevering in mei 2015 hebben bewoners van de Cantheelen erg veel last van racende auto's op de Maasboulevard. Ook rijden er veel vrachtwagens die er verboden zijn. Twee bewoners van de torenflat Minerva, Leo Scholte en Rein Hendriks, zijn het helemaal beu: "Het is hier in Cuijk fantastisch wonen maar we worden gek van de herrie."

door Jos Janssen

De twee geven aan dat andere bewoners dit ook zo ervaren: "Veel mailwisseling met de gemeente. Een enkel overleg is geweest. Praten, praten, praten. Het enige wat in de afgelopen jaren gebeurd is dat er 30 kilometer op de weg is gekalkt en er staat een onopvallend 30 kilometer per uur bordje. Er is hier echt qua herrie geen verschil tussen de Maasboulevard en Schiphol. Het vrachtverkeer komt hier iedere dag langs. De verbodsborden staan veel te dicht bij kruisingen of op verkeerde plekken om de chauffeurs eerder te waarschuwen. Ook de borden 30-kilometerzone worden niet herhaald. Met de Vierdaagse en kermis worden de afsluitingshekken gewoon aan de kant geschoven. Handhaven schijnt een groot probleem te zijn vanwege het gebrek aan politie. We worden van het kastje naar de muur gestuurd."

Tijdens de hitte de afgelopen maanden kon men niet fijn op het balkon buiten zitten en moesten de bewoners hun deuren zelfs gesloten houden vanwege grote geluidsoverlast. "We kaarten dit probleem al drie jaar aan. Er was toegezegd dat er twee snelheidsremmende plateau's in april 2018 aangelegd zouden worden. Maar dat wordt weer op de lange baan geschoven." Scholte en Hendriks houden minutieus dossiers bij van hun mailverkeer, overleggen en telefoontjes. "We hebben een voorstel gedaan voor fotocamera's. Maar omdat de boulevard niet voldoet aan de criteria intensiteit, dodelijke ongevallen komen die niet. Een 'smiley' heeft in drie jaar tijd een paar dagen gestaan. We reden samen laatst terug van Sint Agatha naar huis. Met dertig kilometer werden we door andere wagens toeterend ingehaald. Van de zotte." Hendriks geeft de gemeente Almere als voorbeeld: "Die hebben het standpunt: indien de weggebruiker zich niet wil conformeren aan de regels dan moeten ze maar leren luisteren via hun portemonnee."

Met name 's avonds is het een racecircuit: "Pizzabezorgers, jonge gasten. Het is gewoon een sport om op volle snelheid door Cuijk rondjes te rijden. De klinkerweg van en naar de pont wordt hier al de Lawaaistraat genoemd." De laatste reactie van de gemeente kwam eind augustus: incidenteel zullen er nog vrachtwagens komen, de raad heeft besloten om 25 procent minder verkeersborden neer te zetten en de verkeersplateau's komen er voorlopig niet. De twee bewoners zijn echt boos: "Uitzicht op minder overlast na deze antwoorden van de gemeente is er niet. Het initiatief moet ook steeds van ons komen. Om moedeloos van te worden. Deze racebaan stoort heel erg ons woongenot op deze prachtige woonplek. "

Meer berichten

Shopbox