Logo cuijksweekblad.nl

De boeken van de boekbesprekingen. (foto: eigen foto)

Boekbesprekingen: zomerboek en De levens van Jan Six

De Levens van Jan Six
Amsterdam 1618, de eerste Jan Six is lakenverver, dichter kunstliefhebbers, burgemeester van Amsterdam, vriend van Rembrandt en Vondel. De huidige heer des huizes is de tiende Jan. Geert Mak is de schrijver, hij loopt drie jaar lang dag na dag door de meer dan veertig kamers van het statige huis van de familie Six aan de Amstel. Hij ziet hun portretten, hun gebruiks- en kunstvoorwerpen en hij lees hun talloze dagboeken en brieven. De geschiedenis komt langzaam tot leven. (door Josje Goos)

Tijl
Tijl Uilenspiegel, de nar, de uitdager, de bewegingskunstenaar. Schrijver Daniel Kehlmann schreef een prachtige historische roman over de schelm en plaatste hem in de tijd van de Dertigjarige Oorlog (1618-1648). Vader Claus wordt het slachtoffer van vermeende hekserij met alle gevolgen. Tijl zelf gaat met Nele op pad of liever: op de vlucht en duikt in het verhaal steeds weer op in andere tijden, op andere plaatsen, dorpsgemeenschappen en vorstenhoven. Bijvoorbeeld dat van "Winterkoning" Frederik V van Bohemen, die na één winter Praag al moet verlaten om zijn heil in Den Haag te zoeken. Want zie "iets beter dan de dood vind je overal" is het motto van de Bremer stadsmuzikanten dat kwistig door het verhaal is gestrooid. (door Van Veldeke)

Eilandgasten
Duinroos is een eenvoudig, maar gastvrij huurhuis op een Waddeneiland. De tijdelijke bewoners kennen elkaar niet, maar doordat ze van dezelfde tafel eten, in hetzelfde bed slapen en in het gastenboek schrijven, komen ze met elkaar in aanraking. Zonder het te weten en haast onmerkbaar beïnvloeden ze elkaars levens en voegen ze zicht tot een verhaal. Alleen de lezer is getuige van alle dromen en geheimen die schuilgaan achter de zinnetjes in het gastenboek. Eilandgasten is een subtiel en kleurrijk voor sommigen misschien herkenbaar boek van Vonne van der Meer. (door Mieke Heijmans)

De tatoeëerder van Auschwitz
De Slowaakse Jood Lale Sokolov laat na de dood van zijn vrouw Gita in 2003 zijn levensverhaal opschrijven: in april 1942 kwam de 24-jarige Lale in Auschwitz aan per trein. Om te overleven nam hij het werk van tatoeëerder aan, een belangrijke functie die hem bepaalde rechten verleende. Tijdens zijn werk ontmoette hij Gita. Hij werd direct verliefd. Het lukte hem om het concentratiekamp te overleven en heeft hij vele anderen het leven gered door eten te smokkelen. Ze verlieten gescheiden het kamp, maar later kwamen zij weer bij elkaar. (door Lidwien Buné)